VESPA

Historie společnosti se začala psát v roce 1884, kdy tehdy dvacetiletý Rinadlo Piaggio (1864-1938) založil v Janově dílnu na výrobu šroubení pro lodě, později rozšířil svou výrobu i na konstrukce železničních vagónů, motorů a také tramvají.

Na počátku první světové války se výroba Piaggia začala orientovat na letectví. U tohoto oboru společnost nakonec také po několik desetiletí zůstala. Pro výrobu letadel a také lodí byly potřeba nové kapacity, a tak Piaggio roku 1917 založilo továrnu v Pise. Hlavním závodem se však roku 1921 stala továrna ve městě Pontedera. Zde se začaly vyrábět vrtule, motory i kompletní letouny, včetně později slavného čtyřmotorového P108, největšího italského bombardéru 2. sv. války.

Díky objemné letecké produkci patřilo Piaggio mezi nejvýznamnější dodavatele armády, kvůli čemuž také byly jeho továrny v Janově, Finale Ligure i v Pontedeře častým terčem spojeneckého bombardování.

Piaggio tak během války utrpělo značné škody a na jejím konci byla výroba prakticky rozvrácena.Krátce po válce se však synové zakladatele, Enrico a Armando, rychle pustili do obnovy a světlo světa spatřil model MP5 a o něco později MP6.

První reakce byly rozpačité. Převládalo překvapení nad zvláštní koncepcí a zcela originálním designem, na což velká část motoristické veřejnosti nebyla připravena. Enrico Piaggio přesto neváhal a po úspěšném zkonstruování 13 kusů dal masové výrobě Vespy zelenou. V první sérii bylo vyrobeno dva tisíce skútrů s motorem 98 ccm.

Vespa se ale stala fenoménem hlavně na domácí půdě, o čemž svědčí i víc než dvacet tisíc skútrů na prvním ročníku dnes už legendárního setkání Italian Vespa Days v roce 1951. Za první dvě dekády existence Vespy, v letech 1946-65, se jen v Itálii prodalo 3,35 mil. těchto skútrů, takže zhruba každý padesátý Ital vlastnil jeden.

Ačkoliv šedesátá léta přinesla pokles celosvětového prodeje motocyklů na úkor zlevňujících a dostupnějších automobilů, Vespa už byla tak oblíbená a rovněž dostupná, že se na ní toto období negativně nepodespalo, ba naopak – v roce 1963 inicioval Enrico Piaggio (na základě nového italského zákona o povinné registraci a pojištění všech vozidel s objemem přes 50 ccm) vznik nové Vespy 50. Jelikož si výkonná padesátka zachovávala všechny pozitivní vlastnosti svých objemnějších předchůdkyň, byla navíc levnější a nemusela mít pojistku, stala se okamžitě obrovským trhákem a do budoucna jednou z nejrozšířenějších kubatur Piaggia.

Enrico Piaggio otevřel novou epochu dějin motorismu. Jako duchovní otec skútrů obohatil jednostopý svět o novou kategorii vozidel. Navíc měl tolik nápadů a vynalézavosti, že v tomto odvětví dokázal neustále přicházet s novými nápady. O životnosti jeho odkazu snad nejlépe hovoří fakt, že během více než šesti desítek let od uvedení Piaggia MP6 se skútry staly jedním z nejrozšířenějších dopravních prostředků na světě.

Vespa.

Převzato z motorkari.cz (kráceno)


Informsys | WEBB Creative